Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

6 Mayıs 2014 Salı

Hıdırellez Geldi!

Merhaba!
Dün İnstagramda bir tag başlattım, #hıdırellezdeben diyerek hıdırellez adetlerinizi paylaşmanızı istedim.
Aman Allah'ım! Nasıl büyük katılım, herkese teşekkürler! Şaka şaka 1 kişi katıldı o da kalpşekerblog, teşekkürler kalpşekerblog :) Pek takip edilesi ve sevilesi bir blogger değilim, olur be ablası zamanla, bundan sonra tag olayı kapanmıştır, açılmamak üzere :) 
Hıdırellez'e gelirsek, ilkokulda, ortaokulda din derslerinde hep bir merak kumkuması olarak hocaların bilmediği ya da söylemek istemediği şeyleri sorarak gıcıklık yapardım.
Türkler islamiyet öncesi hangi dine inanırlardı? Tanrıları kimdi? Hıdırellez islamiyet öncesinden gelen bir inanış mı? Tarih kitaplarında bu sorulara aldığım cevaplar hep bölük pörçük olur, hep daha fazla merakla eve dönerdim. Bende tarih öncesinde yaşadığım için o zamanlar Google falan yok, soramıyoz böle şeyleri :)
Oradan buradan okuyup, aklımda kalan bilgi kırıntıları ile şöyle; Hızır ve İlyasın yeryüzünde buluştukları gün (wikipedia da da böyle yazıyor), yazın başlangıcı, doğanın uyanışı. İslamiyet öncesi türkler şamanizm inancına sahiplerken ateşin üzerinden atladıklarında tüm günahlarından arındıklarına inanıyorlarmış, inanç ne kuvvetli bir olgu. Şimdi ne kadar saçma yaaaa... dediğinizi duyar gibiyim. Kara kedi görünce saçını çeken bir millet olarak, ateşten atlama olayı bana çok daha inandırıcı geliyor :) Dileklerin gül ağacına çizilip bırakılması olayını çözemedim ama kesinlikle bir bağlantı vardır. 
Ayrıca annemden aldığım kesin bilgilere göre;
hıdırellez
- Gül ağacına gün batımından önce cüzdan konulur ve sabah alınır.Yine gül ağacının dibine topraktan dilekler yapılır. İsterseniz kağıda, taşa da çizebilirsiniz.

hıdırellez
Klasik istekler ev,araba, çöp adam da hayırlı kısmeti temsil ediyor :))))
Bekar kızlar bir sürü çizinde bol kısmetiniz olsun :))

hıdırellez
- 40 karınca yuvasından toprak toplayıp bereket getirmesi için mutfağa koyulur.
- 2 soğan alınır eşit şekilde sapından kesilir, birine beyaz ip, diğerine siyah ip bağlanır ve toprağa ekilir.
 Siyah ip cefayı, beyaz ip sefayı temsil ediyor. Sabah kalktığınızda hangi soğan büyüdüyse "sefa mı süreceksiniz? Cefa mı çekeceksiniz? eee soğan karar versin :))
- Hıdırellez çorbası bilir misiniz? Bende bilmiyordum ama öğrendim :)
Yufka açılır, küçük küçük kesilir, tavuk haşlanır didilir, çorbanın içine katılır haşlanan nohutlar da kaynatılıp, üzerine nane serpilip afiyetle içilir.

hıdırellez
- Mahallede ateş yakılır, çığlıkları duyup cama çıkıyorsanız, Hıdırellez gelmiş demektir.
Annemin evhamlı davranışları sonucunda ateşin üzerinden pek atlayamasam da oldukça eğlenceli bir gece olur. 

Beni çok şaşırtan olay ise bu geleneğin islamiyet sonrası bile terk edilmeyip, günümüze kadar gelmesi ve kutlanması. Baharın gelişini, doğanın uyanışını kutlayan atalarımıza yakışır torunlar olmak dileğiyle.

Sizin hıdırellez adetleriniz nelerdir?
Neler yaparsınız beni merakta bırakmayın ☻





8 yorum:

  1. İlk olarak ben kaçırmışım tagı. Yoksa iştirak ederdim. İştirak kelimesini de kullandımya :D Ölsemde gam yemem. Niye sevilmeyen blogmuşsun ben takip ediyorum severekten

    Bizim oralarda adetleri pek bilmem. Ama bir mayıs 7 si kutlanır. :D İşte saç ayaktan geçirlir, Dereye sırt dönük bir şekilde taş atılır. Her atışta dilek tutulur.Birde bizim giresun adasında tur atılır .Vapurlarla. Bizde böyle kutlanıyor. Emeğine sağlık efendim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Emrah'cigim biz hemseri ciktik seninle, Giresun'un neresindensin canim? Ben Gorele'liyim.

      Sil
    2. :D Haha gerçekten mi Ben merkezdenim.

      Sil
  2. teşekkürler :) mübalağ yapıyorum, bak bende mübalağ kelimesini kullandım :)
    7 Mayıs'ta kutlandığını ilk defa duydum. suya taş atıp dilek tutmak güzel olsa gerek, İtalya'ya çeşmelere gidip para atacaklarına Giresun'a gidip turizmi canlandıralım :)

    YanıtlaSil
  3. Ayy sevsinler seni, uzulmus bu kiz cocugu. Herkes dilek dileme telasindaydi kucugum o yuzdendir, malum hepimizin yogun istekleri var. Ayrica cok guzel yansitmissin Hidirellez adetlerini. Butun dileklerin kabul olsun insaallah.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ayy neden üzüleyim :) teşekkür ederim daha bilmediğim bir sürü adet vardır. Bakalım her sene bir tane öğrensek :))

      Sil
  4. dilekler ne zaman yazılır ne zaman denize atılır

    YanıtlaSil

yorumlarınız benim için çok önemli :) yorum yapan herkeseee kocamannn teşekkür :)) Blogunuz yoksa ya da gmail adresiniz "yorumlama biçimi" kısmından "adı/url" yazan seçeneği seçin adınızı yazın, url kısmını boş bırakın yorumunuzu yazıp yayınlayın. Yorumlarınız denetimden geçtikten yayınlanacaktır.